Voorwoord CD Irresoluto

Ooit ontmoette ik Willem van Mil werkend in een Utrechtse gitaarzaak. Deze ietwat introverte jongen vertelde me toen wel dat hij ook gitaar speelde maar liet het me, tijdens mijn vele bezoeken aan die winkel, nooit horen. Zeer blij verrast ben ik nu met het plotseling verschijnen van deze eerste solo CD. Niet alleen omdat hij een CD heeft uitgebracht maar vooral om de inhoud ervan. Eindelijk in Nederland weer een gitarist die in een 10-tal fingerstyle composities virtuositeit met subtiliteit weet te mengen! Daarbij is de sound van de opgenomen gitaren een lust voor het oor. Een CD waar Willem trots op mag zijn, en Nederland op deze gitarist!

Harry Sacksioni

Prima akoestisch gitaarspel.

(fingerstyle guitar) Waar je bij fingerstyle gitaristen al gauw inspiratiebronnen zou verwachten als John Fahey, Leo Kottke en Michael Hedges, noemt de akoestisch spelende gitarist Willem van Mil Patrick Simmons van The Doobie Brothers en de Australiër Tommy Emmanuel als zijn invloeden. Voor alle duidelijkheid: fingerstyle houdt in dat je de snaren aanslaat met je vingers in plaats van met een plectrum. Deze speelwijze geeft je de mogelijkheid meerdere melodielijnen tegelijkertijd te spelen. Irresoluto bevat tien instrumentale stukken, waaronder één van Duane Allman - het onder meer ook van Kottke bekende Little Martha -, twee ragtime stukken van Patrick Simmons en de song If van David Gates (Bread), door van Mil fraai uitgevoerd. De rest van de tracks heeft hij zelf geschreven en dat heeft van Mil goed gedaan, want zijn eigen stukken zijn eigenlijk nog het beste. Zijn Two Painful Fingers is een prachtig, lyrisch stuk in open G-stemming, dat mooie onverwachte wendingen kent. Op sommige tracks zijn twee gitaren ingespeeld en dat heeft voor extra afwisseling gezorgd. Irresoluto is dan ook een goed album, dat geen moment verveelt.

Heaven 5, 2004 Frits Barthcdreviews.html

Pulling the Strings februari 2005

Willem van Mil begon op jonge leeftijd te spelen. Na in verschillende bandjes te hebben gespeeld legde hij zijn gitaar 17 jaar aan de kant. Hij pakte het instrument toch weer op en besloot meteen een CD te gaan maken. En die ligt er nu, Irresoluto is de naam van die schijf. Het word lastig voor mij om daar heel veel over te zeggen, want ik heb nog niet de kans gehad hem helemaal te horen. Een kennis van me liet me wel al een paar nummers ervan horen en wat ik gehoord heb klinkt erg goed. Prima composities, mooie toon en goede opnames. Goed genoeg dat Harry Sacksioni er het volgende over te zeggen had: "Een CD waar Willem trots op mag zijn, en Nederland op deze gitarist!" Het is te hopen wat we Willem ook snel live aan het werk kunnen zien. Harry heeft hem in ieder geval al voor de volgende Pulling The Strings dag uitgenodigd!

Harald Koll

Country Gazette februari 2006 nr. 350

Tijdens de Atkins Music Meeting in Dordrecht (22 januari 2006) vond een ontmoeting plaats met Willem van Mil. Hij verraste het publiek aangenaam met zijn relaxte fingerstyle-spel op acoustische gitaar, zeer verrassend is ook z'n slide-spel. Willem van Mil stelde een exemplaar van zijn CD voor beschikbaar. Dat relaxte geluid is helder weergegeven en als je de volumeknop wat hoger zet vult het de kamer en dan geniet je met volle teugen van de gitaar zoals hij bedoeld en uitgevonden is. Willem van Mil vond voor dit album geschikt werk bij David Gates, Duane Allman, tweemaal Patrick Simmons en zes nummers komen van hemzelf. Alles in dezelfde sfeer en zonder onderscheid in kwaliteit. Gitaristen hebben hun eigen wereld en artiesten begrijpen elkaar. Toen willem aan de bekende Harry Sacksioni vroeg om de liner notes te schrijven had die daar geen moeite mee. het einde van de liner notes luid: "Een CD waar Willem trots op mag zijn en Nederland op deze gitarist!" aldus de woorden van Harry Sacksioni. Ik kan het alleen maar met hem eens zijn...Lovende woorden ook voor de productie (Bart Koster). De opnamen zijn gemaakt in de Bard Studios te Nieuwegein. Muzikaal adviseur is Freek Dicke (één van de vroegere Dycke Brothers).